Ψηφιακός Αναλφαβητισμός

Ψηφιακός Αναλφαβητισμός

Η πρόταση αυτή παρουσιάστηκε από τον Ανδρέα Λοβέρδο στη Βουλή την 17/5/2021 και ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Κυριάκος Πιερρακάκης την έκανε δεκτή.

ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

Η πανδημία του COVID-19 επιτάχυνε κάτι που ήδη είχε αρχίσει. Τον ψηφιακό μετασχηματισμό πολλών λειτουργιών της ζωής μας. Μια επανάσταση που σίγουρα βελτιώνει το επίπεδο ζωής στα πλαίσια της εξυπηρέτησης του πολίτη.
Τηλεργασία και τηλεδιασκέψεις που ελαχιστοποίησαν τις μετακινήσεις για εργασία. Διαδικτυακή αντικατάσταση πολλών επαφών με το Δημόσιο, όπως π.χ. η έκδοση διαφόρων ειδών πιστοποιητικών και η ενημέρωση για την πορεία υποθέσεων, όπως π.χ. η δικαστικές διαδικασίες. Οικογένειες που οι συνθήκες τις κρατούν μακριά, ήρθαν πιο κοντά. Γονείς μπορούν να βλέπουν και να μιλάνε καθημερινά και δωρεάν με τα παιδιά τους, όπου κι αν βρίσκονται. Η κόρη μπορεί να μαγειρεύει παρακολουθώντας μια συνταγή σε ένα φιλμάκι στο κινητό της ή ακούγοντας τη μητέρα της να της λέει βήμα-βήμα τι να κάνει.

Μια επανάσταση που σίγουρα βελτιώνει το επίπεδο ζωής. Όλων;

Όχι βέβαια, πολλοί είναι αυτοί που δεν έχουν ψηφιακές δεξιότητες και πολύ σωστά η Κυβέρνηση δημιούργησε την ιστοσελίδα της «Ψηφιακής Ακαδημίας Πολιτών» https://nationaldigitalacademy.gov.gr/ , και φυσικά καθώς και τις πολύ λειτουργικές σχετικές υπηρεσίες και εφαρμογές του https://www.gov.gr/ .

Μέσα από την «Ψηφιακή Ακαδημία Πολιτών» οι πολίτες μπορούν να αυτόαξιολογήσουν τις ψηφιακές τους δεξιότητες και να τις ενισχύσουν παρακολουθώντας διαδικτυακά μαθήματα για τη χρήση πληροφοριών και δεδομένων, για την επικοινωνία και συνεργασία με άλλους, για τη δημιουργία ψηφιακού περιεχομένου και άλλα.

Μια επανάσταση που σίγουρα βελτιώνει το επίπεδο ζωής. Όλων;

Δυστυχώς όχι όλων. Υπάρχουν πολλοί, πάρα πολλοί, κυρίως ηλικιωμένοι που δεν έχουν τη στοιχειώδη γνώση ώστε να επισκεφθούν την ιστοσελίδα της «Ψηφιακής Ακαδημίας Πολιτών» και να ενταχθούν σε αυτά τα μαθήματα.

Αυτοί είναι και θα παραμείνουν «ψηφιακά αναλφάβητοι», εκτός αν κάποιος τους βοηθήσει.

ΠΡΟΤΑΣΗ

Η Πολιτεία πρέπει να ολοκληρώσει το υπέροχο έργο που άρχισε με τη δημιουργία της «Ψηφιακής Ακαδημίας Πολιτών», βοηθώντας αυτή την κατηγορία των Ψηφιακά Αναλφάβητων να αξιοποιήσουν την πληροφορική και να γευτούν τους καρπούς της νέας εποχής.

Προτείνεται λοιπόν με μια χρηματοδότηση, πιθανά από το ΕΣΠΑ, να δημιουργηθεί ένα «Σώμα Υποστηρικτών Ψηφιακής Διαβίωσης» αποτελούμενο από άτομα των οποίων ο σκοπός θα είναι να εκπαιδεύσουν, να βοηθήσουν ή ακόμα και να υποκαταστήσουν κάποιον «ψηφιακά αναλφάβητο» ώστε να γνωρίσει το διαδίκτυο και τι μπορεί αυτό να του προσφέρει. Γενικά να τον εξυπηρετήσει ακόμα κι αν αυτός δεν μπορεί να κάνει τίποτα.

Αυτά τα άτομα, κυρίως νεαρά άτομα -φοιτητές , θα εντάσσονται στο «Σώμα» αφού περάσουν εξετάσεις και στη συνέχεια πιστοποιηθούν από την Ψηφιακή Ακαδημία Πολιτών, ως «Υποστηρικτές Ψηφιακής Διαβίωσης». Πρόβλημα προς επίλυση: πως βεβαιωνόμαστε ότι τα άτομα αυτά δε θα βλάψουν τους ανθρώπους που θα υποστηρίξουν με οποιονδήποτε τρόπο (πχ με τους κωδικούς τους να πάρουν χρήματα από λογαριασμούς τους).

Υπάρχουν δύο κατηγορίες συμπολιτών μας που χρειάζονται βοήθεια.

Πρώτα αυτοί που δεν έχουν καθόλου ή έχουν ελάχιστη σχέση με υπολογιστές και δεν είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν το διαδίκτυο ώστε να επισκεφθούν την ιστοσελίδα της «Ψηφιακής Ακαδημίας Πολιτών». Άνθρωποι όμως που αν κάποιος τους βοηθήσει, με υπομονή, μεθοδικότητα και διαύγεια στη διδασκαλία του, θα μπορέσουν σιγά-σιγά να αποκτήσουν ψηφιακές δεξιότητες ώστε στη συνέχεια να μην έχουν ανάγκη υποστήριξης. Έχουν υπάρξει περιπτώσεις τέτοιων ανθρώπων που ενώ στην αρχή ήταν «φοβικοί» απέναντι στο ίντερνετ, αφού έμαθαν ορισμένα πράγματα έγιναν ενθουσιώδεις χρήστες του.

Η δεύτερη κατηγορία είναι πιο δύσκολη. Είναι άνθρωποι που είτε λόγω ηλικίας, είτε λόγω άλλων προβλημάτων, αδυνατούν να διδαχθούν τα παραπάνω. Αυτούς οι «Υποστηρικτές Ψηφιακής Διαβίωσης» θα τους εξυπηρετούν όποτε έχουν ανάγκες διαδικτυακής εξυπηρέτησης. Με ένα τηλεφώνημα (αυτό όλοι μπορούν να το κάνουν) ο ηλικιωμένος θα καλεί τον «Υποστηρικτή» του και δεν θα έχει κανένα άγχος για την εξυπηρέτησή του.

Αφού δημιουργηθεί το «Σώμα Υποστηρικτών Ψηφιακής Διαβίωσης», έστω με μερικές δεκάδες στελεχών (που σύντομα θα αυξηθούν αν υπάρχει ζήτηση), η Κυβέρνηση με κατάλληλη προβολή θα κάνει ευρύτερα γνωστό ότι όποιος θέλει βοήθεια για να εξυπηρετηθεί διαδικτυακά, καλώντας έναν αριθμό, ή αν μπορεί κάποιος να τον βοηθήσει επισκεπτόμενος την ιστοσελίδα της «Ψηφιακής Ακαδημίας Πολιτών», θα μπορεί να αποκτήσει άμεσα έναν «Υποστηρικτή Ψηφιακής Διαβίωσης», έναν ΔΙΚΟ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟ που στο εξής θα τον στηρίζει σε ότι χρειάζεται ώστε να εξυπηρετείται μέσα από το ίντερνετ.

Η διαδικασία αυτή, πέρα από τα προφανή που αναφέρθηκαν έχει και έμμεσα οφέλη όπως τα ακόλουθα.

Η Πολιτεία μπορεί να θεσπίσει το ότι όλες οι συναλλαγές με το Δημόσιο θα γίνονται αποκλειστικά διαδικτυακά (αφού κανείς δε θα μπορεί να επικαλεσθεί άγνοια χρήσης του ίντερνετ). Εκατοντάδες νέοι θα αποκτήσουν μια απασχόληση. Πολλοί ηλικιωμένοι που πολλές φορές ζουν μόνοι, θα αποκτήσουν μια παρέα με ένα νεαρό άτομο. Οι νέοι που θα συμμετάσχουν σε αυτή τη διαδικασία θα γνωρίσουν από κοντά τα προβλήματα μιας άλλης ηλικίας που κάποτε θα είναι και δική τους. Θα έχουν μια βιωματική εμπειρία «ηθοπαιδείας».

Ο κάθε απόφοιτος του «Σώματος Υποστηρικτών Ψηφιακής Διαβίωσης» θα πρέπει να μπορεί να καταγράφει ψηφιακά τον πολίτη που υποστηρίζει στην πλατφόρμα της «Ψηφιακής Ακαδημίας», πάντα στα πλαίσια της προστασίας των προσωπικών δεδομένων, να εγκρίνεται η ψηφιακή τους σχέση , καθώς και να μπορεί να καταγράφει και τις ψηφιακές πράξεις τις οποίες εκτελεί για λογαριασμό του.